Existuje nieľko dôvodov prečo odkazy nevymieňame a neodporúčame to ani naším klientom. Naopak, existuje snáď len jeden pádny dôvod, prečo takúto formu linkbuildingu využiť a tým je jednoduchosť (možno aj interpretovať ako lenivosť).
Celkom ma udivuje, že aj väčšie a snáď aj skúsené agentúry, ktoré linkbuilding ponúkajú, používajú túto archaickú formu, čo horšie je to ich hlavná činnosť, hneď po registrácii do katalógov. Keby to mám zobrať z pohľadu klienta, vidím to asi takto. Najmem si na to ľudí, čo tomu (zrejme) rozumejú a nechám si poradiť. Keď tvrdia, že výmena odkazov je dobrá a na vyhľadávače zaberá, budem im zrejme veriť. Skúsenejší klient by ale mohol namietať, prečo platím nemalé peniaze agentúre, ktorá len osloví niekoľko desiatok webmasterov s ponukou výmeny. Logicky všetky výdavky na tvorbu odkazov skončia na účte agentúry. V lepšom prípade skončím s pätičkou plnou ako tak relevantných odkazov, ktoré naozaj zaberú, v tom horšom skončím len s nevkusne preplnenou pätičkou odkazov, ktoré sú na nič, naopak môže ešte uškodiť. Keď nie hneď, neskôr (trúfam si povedať) určite. Dokonca aj vždy (za googlom) zaostalý seznam už dlhšiu dobu takéto weby ľahko nachádza a úspešne penalizuje a to veľmi tvrdo.
Keď klientom hovoríme, že seo je lepšie ako ppc je to hlavne preto, že nadobudnuté pozície su dlhodobé, web je upravený a taktiež klient samotný je poučený ako ďalej pokračovať. Vždy dbáme na to, aby odkazy boli kvalitné, ak sa dá aj trvalé a aby naozaj spĺňali to, čo majú. Nemôžeme a nechceme zobrať peniaze s tým vedomím, že v budúcnosti naše počínanie môže viesť k opačnému efektu, za akým bolo vynaložené. Keby mám teda zhrnúť prečo nepoužívať výmenu odkazov:
- neúčelne vynaložené peniaze
- ľahko odhaliteľná taktika linkbuildingu
- často penalizovaná znížením rankov a stratou pozícií
- málo účinná forma s pomalým nábehom
- neustála potreba kontroly, či je odkaz stále na mieste
- časté porušenie dohody o počte, umiestnení alebo relevancii ostatných odkazov
- výmeny s nekvalitnými webmi
Kedy odkazy meniť a ako? Ja odporúčam len pri konkurenčných oboroch s výhliadkou na dlhodobú prácu a spraviť minimálne výmenu rafinovanejšie, teda napríklad z textov a cez web tretej strany. Vhodné napríklad pre portfólio podporných webov, kde sa weby zamerajú na úzko špecifikované produkty a zároveň sa využijú na beznákladový linkbuilding formou výmien. Znova však treba dbať na všeobecné pravidlá a vhodne to nakombinovať, aby to naozaj malo svoj význam.